woensdag 9 januari 2008

Focus: Het optimaliseren van een webpagina (1)

Een nieuwe trend in het optimaliseren van website pagina's is de z.g. 'reverse optimisation', ofwel 'omgekeerde optimalisatie'. Deze techniek werkt als volgt: type de belangrijkste zoekterm van een bepaalde pagina in in de zoekmachine en kijk welke webpagina's bovenaan staat in de ranking. Analyseer vervolgens de 5 bovenste pagina's op de volgende onderwerpen:
a. Google ranking. Dit kun je doen met de Google Toolbar in je browser. Er wordt een groen balkje vertoond met een waarde tussen 0 en 11.
b. Kijk in de broncode of de term voorkomt in een 'header tag'; aangeduid met h1 (tussen <>) of head (tussen <>)
c. De term komt regelmatig voor in de tekst.
d. De term komt voor in de tags van de afbeeldingen
e. De term komt zowel voor in de grootste kop boven de pagina als in de tekst direct daaronder.
f. De term komt voor aan het einde van de pagina.

De truc is nu om deze optimalisatie factoren net even beter te doen dan de meeste concurrerende web pagina's hebben gedaan.

Een voorbeeld
We gaan de home pagina optimaliseren van een site met de domeinnaam www.uw-video-online.nl Het z.g. 'master keyword' is hier: 'video online'.
a. De Google ranking is 2. Dat is laag en ons doel is dit minstens op te veizelen naar 5. Daarop komen we later in deze blog terug.
b. In de broncode komt 'video online' in de kop voor voor:
head (tussen <>)
dit is goed.
c. De term komt regelmatig voor in de tekst: in totaal 6 keer. (Hoe kom je daar snel achter? > copieer de tekst in een Word doc, kies Bewerken> zoeken. Typ de term in en klik op 'alles zoeken')
d. De term komt voor in de tag van de afbeelding. Door er met de muis op te staan verschijnt deze tag.
e. De term komt voor in de grootste kop, zowel als in de tekst daaronder.
f. De term komt inderdaad voor aan het einde van de tekst.

Conclusie: De ranking van deze site is laag, dat lijkt niet veroorzaakt te worden door de tags van de home pagina.

Geen opmerkingen: