zaterdag 16 augustus 2008

Introductie: affiliate marketing (2)

Tweede voobeeld van een affiliate programma / partner programma: Bol.com

Bol.com, bekend geworden als site waar de meeste boeken te koop zijn, met een goede en vlotte levering, heeft ook een partner programma. Via een kleine link onderaan de website kun je je aanmelden. Je hebt echter wel een website nodig waar het aanbod op getoond kan worden. Of een blog. Je aanmelding voor het partner programma wordt fysiek getoetst, waarna je de inloggegevens krijgt voor dit programma. Bol.com regelt niet zelf de zaken rond alles wat er nodig is om de resultaten en uitbetaling van de partners uit te voeren. Daarvoor heeft men Trade Doubler in de hand genomen. Via de online software van Trade Doubler kun je een selectie maken van producten, soorten advertenties en het aanpassen van de opmaak aan je eigen website.

Zodra er een aanbieding is die bij je website past, kun je een stukje HTML code genereren en je advertentie staat in no time online. Voorbeeld: De iPod Nano Silver is mooi in prijs verlaagd; van € 149,- naar € 129,-:

Apple iPod Nano 4 GB - Zilver MA978ZD/A
Apple iPod Nano 4 GB - Zilver MA978ZD/A
Apple

dinsdag 12 augustus 2008

Introductie: Affiliate marketing

Omschrijving
Affiliate marketing is het promoten van producten die anderen gemaakt hebben of uitgeven, in ruil voor een commissie. Die commissie wordt alleen uitbetaald, als er een verkoop heeft plaatsgevonden. In principe kunnen alle soorten producten via een affiliate programma gepromoot worden, zoals fysieke producten, software, abonnementen, en diensten.

4 Partijen
Er kunnen 4 partijen betrokken zijn bij affiliate marketing, namelijk:
1. De merchant ofwel de producent/leverancier van een product
2. De affiliate; dat is degene (bedrijf of persoon) die het product bekend maakt, aanprijst en verkoopt en daarvoor een vergoeding krijgt.
3. Een affiliate netwerk. Dit is een dienst die de tracking doet van de verkopen en voor de uitbetaling zorgt.
4. Er kan ook nog een agentschap bij betrokken zijn die de communicatie verzorgt tussen merchant en affiliate.

Soorten affiliate programma's
Er zijn diverse modellen te onderscheiden in affiliate programma's. Het belangrijkste onderscheid is de volgende verdeling
- 1 tier programma
- meerdere tiers programma

1 En meer tiers affiliate programma's
Een 1 tier programma bestaat maar uit 1 laag, dat wil zeggen: de affiliate verkoopt het product en krijgt daarvoor eenmalig de vastgestelde commissie.
Bij een 2 of meer tiers programma, kan de affiliate ook commissie ontvangen als iemand die bij hem/haar het product gekocht heeft en dit product ook als affiliate weer verkoopt. Het moge duidelijk zijn dat een 2 of meer tiers programma in potentie meer kan opleveren dan een 1 tier affiliate programma.

Een andere belangrijke eigenschap van een affiliate programma wordt bepaald door het aangeboden product. Als dit product wederkerende verkopen kan opleveren, zal het affiliate programma ook wederkerende verkopen opleveren. Een goed voorbeeld van zo'n product is een abonnement. Bijvoorbeeld een maandelijks abonnement voor een ledensite levert de affiliate ook maandelijks een inkomen op.


Voorbeeld van een affiliate programma

Hieronder geef ik 2 voorbeelden van goede affiliate programma's. De eerste is van Amazon. Het tweede volgt in een later publicatie, dus hou deze blog in het oog.

Amazon is het eerste bedrijf ter wereld, dat is begonnen met affiliate marketing. In 1996 startte men met het ook nu nog bestaande affiliate programma, waarbij iedereen zich kan aansluiten als affiliate. (Momenteel zijn er meer dan 400.000 affiliates aangesloten bij Amazon). Als je op dit programma bent aangesloten, kun je op je eigen site of blog producten vertonen voor Amazon. Mensen die via deze publicatie een product aanschaffen door op die aanbieding te klikken, zorgen voor commissie voor de affiliate. Via Amazon aStore heb ik onderstaande product presentatie gemaakt:

Voorbeeld Amazon aStore: