woensdag 30 januari 2008

Focus: het optimaliseren van je website




Er zijn 2 soorten van optimalisatie van je pagina’s :

- on page optimalisatie

Dit zijn alle factoren die je kunt wijzigen binnen een pagina

- off page optimalisatie

Dit zijn de factoren buiten je pagina die je al of niet kunt aanpassen

We gaan het hier hebben over de off – page factoren.

Welke off page factoren zijn er en welke kunnen we beïnvloeden (*):

• Welke websites naar je site linken *
• Het aantal websites dat naar je site linken *
• De Google Page Rank van de websites die naar je toe linken *
• De pagina titel van de website die naar je toe linkt
• De ‘anker’ tekst in de link die naar je toe linkt
• Het aantal en soorten linken naar de website die naar je toe linkt
• Het totale aantal uitgaande linken in de website die naar jouw toe linken
• Of de website die naar jouw site linkt door Google gezien wordt als een vooraanstaande website

Om onze eigen website te kunnen optimaliseren, moeten we de linkstrategie van de top 10 websites voor ons master keyword analiseren.

Maak een spreadsheet aan met in de kolomkoppen de volgende veldrij namen:
Linkende website – Anker tekst – Page Rank – Link populariteit – Pagina titel – Aantal uitgaande linken

Om er achter te komen welke websites naar een bepaalde website toe linken, gebruik je in het Google zoeveld de volgende zoekopdracht:

Link:www.domeninaam.n/enz

Google levert je dan een lijst met websites die naar de genoemde website toelinken.

De ankertekst is de tekst die gebruikt wordt om te linken. Het is goed voor de ranking om daar belangrijke zoekwoorden voor te gebruiken, die vertellen waar de tekst – en dus de link – over gaat.

De titel van een pagina is heel belangrijk in dit verhaal. Zorg dat je linken krijgt van pagina’s die de belangrijkste zoekwoorden bevatten.

We nemen contact op met de eigenaren van de websites die we naar ons toe willen laten linken. Dit is een tijdsintensief karwei, waar we nog een oplossing voor hopen te bieden.

Geen opmerkingen: